At muttern var liberal i spill var trolig forebyggende

Tippekupongen gjør søndag ettermiddag og kveld ekstra spennende for en del av oss. I dag har Norsk Tipping kamper fra Premier League, Eliteserien og OBOS-ligaen på tippekupongen. Innleveringsfristen er satt til klokken 17:25, fem minutt før avspark i Premier League-kampene.

Bonuspotten på fulltidsspillet er cirka 1,9 millioner kroner. Bonuspotten på pausespillet er cirka 200 000, pluss jackpot på cirka 150 000 kroner.

Tippekupongen var det som skapte min interesse for gambling og fotball. Én av gangene glemmer jeg aldri! Det var lørdag ettermiddag og tippekamp på NRK. Jeg hadde, på vegne av meg selv og gamla, levert inn kupong. Tippekampen var over og resultatene tikket inn. Jeg hadde elleve rette tippetegn og manglet kamp nummer ni, Birmingham mot Huddersfield. På grunn av et eller annet rundt stadion ble avspark forsinket i denne kampen På min kupong var det hjemmeseier.  Jeg var alene hjemme og kunne ikke sitte rolig i stolen. Kampen endte 2-2 og tippetegnet U. Premieprognosen for 12 rette var over 300 000 kroner. Det var mye penger for en veldig ung gutt. Vi fikk utbetalt litt over 10 000 kroner.  Det hører med til historien, ifølge avisene på mandag, at Birmingham ledet og Huddersfield utlignet like før slutt. Av de uforglemmelige minnene med fotballveddemål er det denne kupongen jeg husker best. Noen få minutt fra flere hundre tusen kroner. Huff og nam.

Jeg er såpass liberal at jeg mener foreldre og foresatte bør la barna levere inn tippekupong, på ett av spillekortene til foreldrene/foresatte. Det er mange fordeler med å la barn tippe; de lærer at spill er underholdning, og at det er vanskelig å vinne. At mine foreldre betalte mine tippekuponger som veldig ung gutt, kan være en av flere årsaker til at jeg aldri kommer til å bli spilleavhengig eller få problematisk adferd. Mutterns liberale holdning til spill var forebyggende!

Før i tiden fikk barn levere inn spill hos Norsk Tipping. I dag er det 18-årsgrense. Av en eller annen merkelig grunn har myndighetene gjort det meste til farlig, også spill.

Tier’n
Liker du private aktører og ønsker en mindre stat? Da er Tier’n til Comeon.com et godt alternativ. Totalpotten er på cirka 103 000 kroner.

På Tier’n skal deltakerne tippe hjemmeseier, uavgjort eller borteseier, og svare på jackpotspørsmål. Tre halvgarderinger er tilgjengelig for fri bruk. Dette er en moderne versjon av den statlige tippekupongen.

Det er en fin bukett av kamper på Tier’n i dag. Innleveringsfristen er satt til klokken 17:55. Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar