Et
eventuelt forbud vil være vanskelig å overholde, selv om det er mulig blokkere
sendinger fra utlandet. Uansett vil et forbud vri reklame og markedsføring over
til andre arenaer, blant annet sosiale medier. Det er også reklame for
spillselskap fra fotballkamper rundt om i verden, kamper vi ser på norske
TV-kanaler. Det er reklame på utenlandske fotballstadioner i form av drakt- og
banereklame.
Prinsipielt
er forslaget om forbud forkastelig. Dersom dette blir gjennomført er det nok en
krenkelse av ytringsfriheten. Politikere fra samtlige av partiene snakker pent
om ytringsfrihet i festtaler, men tramper på denne friheten i praktisk
politikk.
Oslo
Economics har på oppdrag fra Kulturdepartement vurdert mulige konsekvenser av
lovendringen for det norske TV-markedet. Rapporten ligger på Regjeringen.no.
At
en regjering bestående av Høyre, FrP og Venstre, og ja skribenten utelater KrF
med vilje, foreslår innstramninger i kringkastingsloven, strider mot alt du
lærer på skolen og studier om eiendomsrettigheter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar