Norsk
Tipping er en gigantisk kunde hos mediehusene. Staten bruker mye penger på å
markedsføre spill. Aktører uten konsesjon, altså for eksempel utenlandske
bookmakere, skal ikke drive reklame for spill i Norge. Derfor kjøper aktørene
reklameplass hos internasjonale aktører, for eksempel TV-kanaler med
tilholdssted i Storbritannia. Uansett hva politikerne vedtar og Lotteritilsynet
utfører av kontrollvirksomhet, har reklamen kommet for å bli på ulike
plattformer.
Lotteritilsynet
mener det er ulovlig å tilby pengespill i Norge, uten løyve. Mange aktører i
det norske markedet har lisenser i mer liberale land enn Norge. Derfor kan vi
som bruker internasjonale aktører, benytte aktørene med god samvittighet.
Faktisk har spillpolitikken på Malta bidratt til økonomisk vekst i landet,
ifølge Det internasjonale pengefondet. Norske spillere har fått borgere i Malta
ut av fattigdom. Det kaller jeg ekte solidaritet, en av fordelene med
globaliseringen.
Det
norske myndigheter med fordel kan legge mer vekt på, er ansvaret hver enkelt av
oss har til å ta vare på egne penger på en god måte. Spiller du bort for mye
penger har du gjort noe dumt. Dumskap kan vi aldri forby på en vellykket måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar