Beskjed til Norsk Musikkråd: Det er gode grunner til at land etter land liberaliserer spillpolitikken, eller regulerer markedet

Andreas Tangen Borud og Bjarne Dæhli har skrevet et innlegg på DN.no om spillpolitikk eller forbud mot spillreklame, et innlegg Norsk Musikkråd markedsfører via Twitter.com.

Innlegget gir liberalere ufattelig mye å gripe fatt i, fra pengene LNU og Norsk musikkråd forvalter gjennom dagens enerettmodell til vellykket liberalisering i andre land. Liberalisering betyr i denne sammenheng å regulere markedet. Dagens spillpolitikk gir norske myndigheter minimale muligheter til å påvirke aktører i utlandet.

Debatten i Sverige, et land som regulerte markedet fra 1. januar, gikk i stor grad ut på liberalisering av politikken av hensyn til personer med problematisk adferd.

Det beste ville vært, noe som er utenkelig, at alle nordmennene sluttet å bruke Norsk Tipping. Kraftig reduserte inntekter til LNU og Norsk musikkråd ville gitt andre toner fra Tangen Borud og Bjarne Dæhli.

Dersom det blir forbud for distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet, vil spillreklamen komme til befolkningen gjennom andre kanaler enn TV. Vi har forbud mot politisk reklame på TV i Norge, men de politiske partiene produserer og sender snutter i enorme mengder til befolkningen. Skribenten synes det er sjarmerende å se en film fra Arbeiderpartiet, til tross for at Arbeiderpartiet er motstander av politisk reklame på TV.

Dessuten er det spillreklame på utenlandske fotballbaner. Skal norske politikere med støtte fra Norsk musikkråd forby fotballkamper?

Norge, landet der formynderne er i flertall!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar