Spillreklame
i Norge er lovlig, men kun for aktører som har fått konsesjon eller tillatelse til
å tilby spill i det norske markedet. Norske politikere beskytter statlige
selskap og samarbeidspartnere. Derfor er det Norsk Tipping og Rikstoto som er
offisielle tilbydere av slik underholdning. Både Norsk Tipping og Rikstoto annonserer,
med Norsk Tipping som en gigant hos norske medieaktører. Den proteksjonistiske
spillpolitikken er årsaken til at for eksempel utenlandske bookmakere ikke
inngår kundeforhold med norske TV-kanaler.
For
vel ett år siden ble det kjent at regjeringen til Erna Solberg, vil forby distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Lite
har skjedd med dette ønsket politisk det siste året fra regjeringen, men ønsket
om forbud ligger fast; blant annet i Stortinget. Hvordan forby distributørene
på en vellykket måte, gjenstår å se. Uansett bryter et slikt forbud eiendomsrettigheter.
Skribentens
påstand er, til tross for mye spillreklame på TV3; en kanal med mange seere i
januar, at det ikke blir flere spilleavhengige. Vi får senere vite gjennom
statistikken til Hjelpelinjen, om skribentens påstand er riktig.
Norsk
motstand mot reklame for utenlandske aktører i det norske markedet, er først og
fremst å beskytte Norsk Tipping og penger politikere bruker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar