At
Norsk Tipping er en gigantisk kloss i markedsføringssammenheng er en gammel
nyhet. Det statlige selskapet er i flere av månedene i året, én av de største kundene
på reklame.
Fra
august 2017 til juli 2018 brukte de norske spillselskapene Norsk Tipping,
Rikstoto og Pantelotteriet mer penger på det norske markedet for
pengespillreklame, som økte med 31 prosent i denne perioden. Norske
spillselskap brukte i alt 82 prosent av sine TV-reklamekroner på norske TV-kanaler.
Det er en økning på 13 prosentpoeng fra i fjor. De utenlandske
pengespillselskapene brukte 99 prosent av sine TV-reklamekroner på kanaler som
sender fra Storbritannia, tilsvarende 771 millioner bruttokroner, ifølge en pressemelding
NTB-info har publisert.
Hvorfor
internasjonale selskap har brukt mindre penger på TV-reklame? Umulig å vite
helt sikkert, men fotballrettigheter til Discovery kan være én av årsakene.
Norsk idrett og staten har dessverre inngått ekteskap, et forhold staten burde
brutt for lenge siden.
Norske myndigheter har i en del år, uansett regjering,
hatt kontakt med britiske myndigheter. Formålet har vært å stoppe TV-reklame
for spill på kanaler mange nordmenn ser på, kanaler med tilholdssted i England.
For ett år siden ble det kjent at regjeringen ønsket forbud
for distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Liberalister
vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i
frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger, også dette ønskede forbudet
fra en regjering som bør fronte frihet, mangfold og like konkurransevilkår.
Selv
om staten er glad for de oppdaterte tallene, er det greit å minne Medietilsynet
om at selskapene i utlandet bruker betydelig med penger på utenlandske
TV-kanaler og det er forståelig med den norske spillpolitikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar