De syv spillevettreglene

Norsk Tipping har syv spillevettregler på eget nettsted.

Nå er det mange råd fra staten som er ganske dårlige råd, ettersom staten ofte glemmer at menneskene er ulike. Skribenten har gått igjennom reglene, satt opp mot egen adferd for spill.

#1 Du må være 18 år for å spille.
Jepp, er over 18 år. Så vidt!

#2 Bestem på forhånd hvor mye du har råd til å tape.
Jepp! Spiller aldri mer enn jeg har råd til å tape. Bortsett fra hos Norsk Tipping der alle brukerne må sette en grense, har jeg ingen grenser hos de internasjonale aktørene. Jeg har satt en grense for meg selv at jeg aldri skal satse for mer enn 10 000 kroner på et veddemål. Det er sjelden når kommer opp i summen 10 000 kroner, men har aldri brutt egen regel. Det kiler i magen når du har 10 000 kroner på en fotballkamp. Nam!

#3 Bestem på forhånd hvor mye du kan bruke på spill.
Vel, har ikke fastsatt en grense på hva jeg skal bruke på spill. Er det et godt veddemål, satser jeg penger. Jeg overfører aldri mye penger om gangen fra bankkontoen til bookmakeren/bookmakerne.

#4 Spill aldri for mer enn du kan fortelle til familie og venner.
Ettersom jeg regner innskuddet som brukte penger, kan jeg hele tiden fortelle hvor mye penger jeg har brukt på veddemål. Når for eksempel 300 kroner blir til 10 000 kroner og jeg taper alle pengene på en fotballkamp, har den reelle kostnaden vært 300 kroner. Den summen er jeg åpen om til alle som spør. Og nei, jeg markedsfører ikke til alle og enhver hver gang jeg taper 10 000 kroner; for den summen står ikke i stil med det opprinnelige innskuddet.

#5 Ikke tro at du kan vinne tilbake det du har tapt.
Jo, av og til tror jeg det. Det er dumt av meg, men jeg liker at det er spennende og veddemål gir kribling. Det hender at jeg setter penger på for eksempel 20:00-kampen, Eliteserien, for å vinne tilbake penger jeg tapte på 18:00-kamper. Menneskene gjør av og til dumme ting, og dette er én av mine svakheter. Om jeg kommer til å fortsette med å gjøre dette, selv om det er dumt? Ja!

#6 Gevinst skyldes nesten alltid bare tilfeldigheter og flaks.
Tja. Noen spill, selv om staten misliker å høre dette, er basert på ferdigheter. Poker er ett eksempel. Oddsen kan være et annet eksempel. At tilfeldigheter og flaks spiller inn, er uten tvilt sant.

#7 Lån aldri penger for å spille
Der er staten og liberale Solvik enige. Lån aldri penger for å spille!

Etter gjennomgang av Norsk Tippings spillevettregler anser jeg meg selv frisk som en fisk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar