De første viktige fotballkampene uten snus

Det verste er egentlig å se fotballkamper uten snus i munnen. Fotball og veddemål er spennende, og jeg har alltid brukt snus under kampene. Uten snus under leppa går det ekstra hardt utover neglene.

Ja, jeg er snusfri. Det som var utenkelig skjedde tirsdag denne uken. Jeg sluttet eller kuttet bruk av snus og det er egentlig Liverpool-supporter Robert Sandmo sin skyld, uten at jeg skal røpe innholdet i vår private samtale.

Har du sett filmer der narkomane skal slutte med narkotika? Omtrent slik var det for meg tirsdag og onsdag. Jeg skalv og svettet, og hadde boksen framme sent onsdag kveld for en liten pris. Baben sa, slik hun har til å vane å si: -Hold deg litt til.  

Jeg prøvde og i dag føles kroppen for første gang fin etter at snusboksen ble tømt på jobb tirsdag formiddag. Jeg har fortsatt snus liggende i kjøleskapet hjemme, men har en målsetting om at boksene skal ligge i skapet urørt. Det er så enkelt at hvis jeg har lyst på snus, bruker jeg. Det er ingen katastrofe om jeg sprekker.

Selv om jeg har sluttet med snus, er jeg ingen fundamentalist. Jeg mener fortsatt at politikere som regulerer og forbyr tobakksprodukt er formyndere! Ethvert menneske skal selv bestemme hva man putter i egen kropp.

Mitt forbruk av snus ble høyere og høyere. Det siste året har jeg brukt nesten to bokser daglig, mest løs general; men også betydelig med Epok. Jeg har de siste månedene sovet med snus i munnen og det betyr bruk nesten 24 timer i døgnet. Det ble for heftig, selv for meg.

Om jeg virkelig klarer å slutte? Ja, jeg tror det. Også på dette området ligger svarene i hodet. Som liberalist tror jeg på handlinger, ikke at alt er sykdom og avhengighet. Når jeg har brukt snus eller veddet på en fotballkamp, er det frivillige handlinger, handlinger foretatt uten tvang.

Spennende fotballkamper og veddemål med stor innsats er den største utfordringen for meg og snusboksen. Dagens åttendelsfinaler i VM blir en prøvelse. Om jeg er bekymret? Overhode ikke!

For alt som er galt
Ernst Larsen, seniorrådgiver i Skatteetaten, uttalte seg en gang om meg og han sa noe som ligner dette:
«Solvik er for alt som er galt, pluss litt til». Det er for så vidt helt riktig uttalt, men for første gang i livet kan jeg påstå at mitt liv er sunnere enn de fleste andre i Norge, og det føles faktisk helt OK.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar