-Æ e forbanna på dæ

Kjell Andreassen i Honningsvåg bruker aldri sterke uttrykk, men da jeg ringte i ettermiddag var det første han sa: - Æ e forbanna på dæ.

Han har grunn til å være sint. Gårsdagens oddsdag ble svært kostbar og mesteparten av pengene var det jeg som rotet bort. Vi gikk fra tap til tap på veddemålene.

I dag hadde jeg tro på to kamper, og heldigvis gikk kampene inn. Vi kan notere oss et lite overskudd igjen på fotballtipping.

Ordene «Æ e forbanna på dæ» fikk tankene over på tiden da jeg var leder i fotballgruppa i Honningsvåg Turn & Idrettsforening. Andreassen var styremedlem, et verv han fortsatt innehar i fotballgruppa.

Da jeg var leder var fotballgruppa konstant blakk, til tross for flere hundre tusen kroner i automatpenger. Ja, automatene Norsk Tipping har monopol på i dag. Vi var blakke på grunn av enorm aktivitet og ingen egenandeler, bortsett fra en liten treningsavgift og medlemskontingent. På denne tiden hadde gruppene i Honningsvåg Turn & Idrettsforening bingoer på Turn. Hver gruppe hadde ti kvelder. Ettersom vi følte oss blakke, sørget Andreassen for at fotballgruppa overtok fem av kveldene til håndballgruppa. Vi fikk altså 15 kvelder med bingoer på samfunnshuset i Honningsvåg.

15 bingokvelder betydde 30 bingoer på tirsdager, torsdager og søndager. På hver vakt var det tre personer i fem timer. Til sammen 15 timer dugnad per bingokveld. Vi kjøpte Twist og kaffe på butikken hos Per Gunnar Uttakleiv. Ettersom dette er lenge siden, er jeg usikker på hvilken kjede butikken var en del av.

Etter 15 bingokvelder, 30 bingoer og 15 timer dugnad per kveld, var overskuddet på et par hundre kroner. Du leste riktig, et par hundre kroner. Da jeg fikk se regnskapet var mine første ord til Kjell Andreassen: - Æ e forbanna på dæ.

I dag, mange år etterpå, fikk jeg ordene i retur. :-) 

Hadde hovedstyret sendt regning for bingoutstyret og blokkene, ville bingofesten endt med underskudd.

Dette var for øvrig de siste bingoene Honningsvåg Turn & Idrettsforening arrangerte på samfunnshuset Turn i Honningsvåg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar