Herregud, det var spennende

Jeg er usikker på om jeg har nerver og hjerte til veddemål i forbindelse med håndballkamper under europamesterskapet i Kroatia. Samtidig er det jo den følelsen jeg hadde i går under Norges kamp mot Frankrike jeg leter etter hver gang jeg leverer inn en oddskupong. Fyttigrisen, det var fryktelig spennende!

Radio Nordkapp snakket med Mads Stian Hansen, styremedlem i forbundsstyret til Norges Håndballforbund, noen timer før kampen. Han lovet en spennende kamp og det ble det.

Jeg satte penger på uavgjort. Frankrike og Norge vekslet på hvem som ledet, men like før slutt ledet Frankrike med ett mål etter en periode med uavgjort. Da Norge var i angrep, dro jeg «sprettrumpen» opp fra stolen og heiet på Norge. Dessverre for Norge og meg som oddsspiller, ble det fransk seier; men himmel og hav for en kamp mellom to gode håndballag. Det var rett og slett en rå opplevelse foran skjermen!

TV-reklame
Håndball-EM blir sendt på Viasat-kanaler. MTGs kanaler sendes fra London, og konsernet forholder seg dermed til det britiske Ofcom-regelverket og der er reklame for spillselskap tillatt. Under Norges kamp fredag kveld og i resten av mesterskapet vil det naturlig nok være reklamespotter for internasjonale spillselskap.

Dette er reklame som irriterer norske politikere og byråkrater. Irritasjonen er så stor, at regjeringen vil forby distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Om dette nye forbudet blir vellykket er for tidlig å si, men liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger.

Hvorfor irriterer spillreklame norske myndigheter? Formynderne bruker sosialpolitiske argument, samt at selskapene ikke har konsesjoner i Norge. Skribenten drar den illiberale politikken lengre. Gjennom pengene fra Norsk Tipping kjøper politikerne oppslutning ved valg, og pengene bidrar til et nært og forpliktende vennskap med Norges Idrettsforbund.

Tilskuddene til idretten er godt kjent. Like kjent er det at når politikere gjennom valgkamp etter valgkamp lover svømmeanlegg og andre idrettsanlegg, er dette anlegg som blir delfinansiert av spillemidler; altså fra Norsk Tippings overskudd. Penger fra det statlige selskapet bidrar til at politikerne kan love befolkningen ulike anlegg og befolkningen sluker mange av lovnadene rått.  

Gjennom spillepenger kjøper politikere oppslutning ved valg, noe det er vanskelig å få politikere til å innrømme. Istedenfor bruker det politiske systemet sosialpolitiske argument mot liberalisering av spillpolitikken, argument som i skribentens hode har lav verdi. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar