På tide å skryte av supporterklubben

Etter at en fast gjeng i Nordkapp har drevet Nordkapp Premier League Supporter´s i en årrekke, var det krise i høst. Alex Eliassen, Kurt Ulriksen, Jul Henriksen og Trine Wagelid trakk seg fra vervene. Det var som at huset brant ned, uten at noen eller noe ble skadd.

Jeg var kritisk til at personene trakk seg fra vervene, uten at årsmøtet ble avholdt. Det er ikke slik jeg liker at en organisasjon blir drevet. Samtidig var det forståelig at det gamle styret gjorde slik de gjorde. De åpnet opp for nye personer i god tid før sesongen. Det har gått slik de håpet da de fratrådte vervene.

Jeg var med på noen samtaler i løpet av høsten om situasjonen i supporterklubben. Jeg var med i forbindelse med jobb og jeg ga råd til Uteliv i Nordkapp som er samarbeidspartneren til Nordkapp Premier League Supporter´s. Etter hvert ble et nytt styre valgt, et styre bestående av personer som ikke har hatt lederverv i supporterklubben i de tiårene klubben har blitt drevet. I dag, noen måneder etter at styret ble valgt, kan jeg konkludere med at de nye personene og Uteliv i Nordkapp har taklet situasjonen med glans.

Supporterklubben var truet av nedleggelse etter drift i over 25 år. Fotballtilbudet ville nok bestått uten supporterklubben gjennom Uteliv i Nordkapp, men det ville ikke blitt det samme. Ildsjelene og kompisene er viktig i fotball og i rivaliseringen som er en naturlig del av fotballmiljøet på min hjemplass.

Nå er Nordkapp Premier League Supporter´s mer aktiv enn noen sinne. Det er et bedre fotballtilbud for engelsk fotball enn det har vært tidligere. Krise for noen måneder siden, men nå blomstrer aktiviteten. Det er herlig å registrere.

Det er viktig å rose personer som frivillig legger ned innsats for andre, uten noen former for godtgjørelser. Det nye styret med Jarle Pedersen i spissen gjør en veldig god jobb for supporterne i Nordkapp. Julemat og konkurransekamper lørdag 25. november, er det neste store arrangementet i regi av NPLS.

Det er vanlig med supporterklubber i Norge, men Nordkapp Premier League Supporter´s er spesiell. Det er én av få klubber der personer med ulik tilhørighet deler den samme lidenskapen. Samtidig er historien unik. Jeg glemmer aldri de første kampene i 2. etasjen hos Corner, før den ekstreme debatten om skjenkebevilling for 2. etasjen. Gulvet i hovedlokalet ristet når supporterne hoppet og sang i etasjen over.

Juletallerken, øl og oddskuponger frister når supporterne samler seg til julemat lørdag 25.november. At Liverpool i tillegg møter Chelsea; hint, hint Åse Merete, er ingen ulempe.

YNWA. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar