Mine Instagram-følgere bruker ikke penger på tippekuponger

Tippekupongen til Norsk Tipping er en tradisjon for undertegnede. Det er tippekupongen, i tillegg til radiobingo, som gjorde at jeg ble interessert i gambling. De siste årene har tippekupongene blitt levert inn av gammel vane, for premieutbetalingene er ofte veldig dårlige når jeg en sjelden gang prikker inn 12 eller elleve rette tippetegn.

Lørdag la jeg ut en meningsmåling på Instagram. Den veldig lite troverdige målingen, viser at mine følgere står over Norsk Tippings tippekupong. Med tanke på premieprognosene på en vanlig lørdag eller søndag, er det faktisk forståelig. Tradisjoner skal være viktig for at tippekupongen skal bli levert inn, tradisjoner som er viktige for skribenten.
(Solvik_liberal, Instagram.com) 
Lørdag ettermiddag kunne vært veldig spennende, om premiene var høyere. Jeg vippet mellom ni, ti og elleve rette, før Man Utd mot Newcastle startet klokken 18:30. Etter at alle kampene var ferdige, kunne jeg konstatere ti rette tippetegn. Jeg visste tidlig på ettermiddagen, at premieprognosen var elendig. Dermed ble det ikke spesielt spennende. Små beløp gir meg ikke tenning. Jeg må opp i tusenlapper før det skal krible i magen.

Jackpot
I dag er det nye muligheter på søndagskupongen, muligheter som kan gi premie av en viss størrelse for kunder som tipper rett.

Ingen prikket inn 12 rette på søndagskupongen den 12. november. Dermed blir hele tolverpotten videre til jackpot denne uken. Jackpot er ingen garanti for høye premier, men jackpot er et godt utgangspunkt for Norsk Tippings kunder som ønsker høyere premier. Jeg leverer nok en gang inn en tippekupong til Norsk Tipping.

Grasrotandelen
Grasrotandelen er et resultat av presset Norsk Tipping opplever fra internasjonale spilleselskap. Til tross for såkalt monopol skjønner de fleste at internasjonale selskap tar store andeler i det norske markedet. Trond Giske skapte som kulturminister denne ordningen. Grasrotandelen ble innført 1. mars 2009 med tilbakevirkende beregning fra 1. januar 2009. Ettersom Norsk Tipping har beholdt en brukbar posisjon, har ordningen vært en suksess. Dette er penger politikere og sentrale idrettstopper ikke styrer. At mye av pengene går til aktivitet lokalt, uten pampestyring, er det som er forlokkende med Grasrotandelen.

Grasrotandelen er penger direkte til samfunnsnyttige formål, til aktiviteter laget av mangfoldet av organisasjoner i Norge. En herlig ordning mange i frivillig sektor nyter godt av. For lag og foreninger har Grasrotandelen blitt en viktig inntektskilde. Med offisiell konkurranse på markedet, kunne ordningen vært videreutviklet.

Det er Norsk Tipping, Brønnøysundregistrene, Kulturdepartementet og Lotteri- og stiftelsestilsynet, som samarbeider om ordningen og som har oppgaver knyttet til Grasrotandelen.

Leverer du inn tippekupongen i dag på nett eller hos en kommisjonær, sørg for at du har en grasrotmottaker. Det er penger som skaper aktivitet i ditt lokalmiljø! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar