#Metoo

Honningsvåg Supporterklubb har hvert år julelotteriet. Et lotteri med 40 gevinster, sponset av lokalt næringsliv i Nordkapp. Lotteriet er viktig for aktiviteten til fotballgruppa ettersom Honningsvåg Supporterklubb overfører penger til fotballgruppa i Honningsvåg Turn & Idrettsforening.

Jeg har på en eller merkelig måte havnet i styret i Honningsvåg Supporterklubb. I styret er det tradisjon for at styremedlemmene selger lodd. Ettersom jeg er presset på tid, slippet jeg nokså rimelig unna; men jeg måtte selge lodd i dag sammen med Lill-Tove. Mitt krav var enkelt, men viktig; Lill-Tove måtte møte opp hos Coop i skinnbukse.

Ettersom det har vært en veldig hektisk dag, startet jeg og Lill-Tove salget klokken 12; én time etter skjemaet. Lill-Tove var i skinnbukse, og tidlig på dagen kom arbeidskompisen min, Pedersen, innom butikken. Noe rart skjer med Pedersen når jeg sitter med mobiltelefonen, noe Snapchat-venner har sett måned etter måned. I dag heiv Pedersen over seg over Lill-Tove, befølte henne lett på låret og kjente på pu… Jeg fikk naturlig nok latterkrampe, og mine første tanker var #Metoo-kampanjen som herjer i medier og på sosiale medier.

Jeg måtte forklare Lill-Tove, som også ser styremedlem i supporterklubben, at Pedersen bare er slik; og vi liker det det. Hun flirte godt av stuntet som var ment som en god fleip.

Vi solgte forresten fryktelig mange lodd, og har trolig lovet bort for mange gevinster til kunder i julelotteriet. Trekning i Radio Nordkapps julesending 23. desember, en fin tradisjon i lokalradioen.

Lotteri er viktig
Når vi snakker om gambling, er det ofte snakk om tilbud hos spilleselskapene. Lotteri, for øvrig også en form for veddemål, er veldig viktig for frivillig sektor i mange lokalsamfunn. Norge har en streng lotterilovgivning gjennom Lotteriloven, for streng etter skribentens smak.

I Nordkapp er mange lag og foreninger helt avhengige av lotteriene, inntektsbringende arrangement som finansierer en voldsom stor aktivitet. Når det gjelder lokale lotteri, er det viktigst å delta. Vinne premier bør ikke bety mye. Hver tusenlapp som kommer inn på lotteriene er avgjørende for lokal kultur og idrett.

Kjøp lodd! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar