På
grunn av forbudslinjen vedtatt av politikerne, mister norske aktører
reklameinntekter fra spilleselskapene.
Utenlandske
spillselskap brukte i alt 866 millioner såkalte bruttokroner på reklame som
ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk
tv-kanal. Dette tilsvarer en total vekst på 17 prosent på ett år. Veksten i
fjor var på 22 prosent. Markedet har derfor økt mindre i årets undersøkelse enn
i fjor. Deler av siste års vekst kan trolig forklares med at det har kommet
flere spillannonsører til på markedet, ifølge Medietilsynet.no.
Tallene
er hentet fra reklamestatistikk som Medietilsynet har innhentet fra Nielsen
Media Research for perioden 1. august 2016 til 31. juli 2017.
Basert
på valgresultatet fra stortingsvalget 11. september, er det lite som tyder på
store endringer i den norske spillpolitikken. Den proteksjonistiske politikken
videreføres med alle ulempene dette gir.
(Artikkelen
først publisert på Liberaleren.no)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar