Var aldri flink til å bruke andres penger som politiker, misliker det like mye i dag

Etter at ei dame hørte Ole Dyrstads regnestykke, et regnestykke han foretok for Kjell Andreassen fra Honningsvåg og unge Solvik, fikk jeg en henvendelse fra ei dame om jeg kunne spille på oddsen for henne.

Regnestykket er veldig enkelt, likevel sinnssykt vanskelig. Hvis du starter med 100 kroner hos en internasjonal aktør og spiller kun på objekt til 1,10, vil du etter 90 ganger sitte med cirka 531 000 kroner på konto. Så enkelt, men så vanskelig. 1,10 er såkalt helt sikre spill, uten at noe er sikkert på oddsen.

Jeg har ikke sagt ja til dama, rett og slett fordi jeg misliker å bruke andres penger. Da jeg var politiker hadde jeg mareritt om natten for pengene jeg brukte. Derfor var jeg en kuttpolitiker, en ganske god en, som ville kutte i skattefinansiert forbruk. Når jeg en gang blir politiker igjen for Høyre, for det kommer nok til å skje når jeg blir gammel, vil jeg fortsatt være en kuttpolitiker som er annerledes alle andre Høyre-politikere.

Om jeg kommer til å si ja til dama? Vet ikke! 100 kroner er jo en liten sum og 90 ganger høres overkommelig ut, men ja; det er vanskeligere enn det høres ut.

Oddsen gjør idrett ekstra artig. Spiller aldri for mer penger enn du har råd til å tape!

Høyre er forresten et av formynderpartiene på Stortinget som er for den proteksjonistiske politikken med enerettsmodellen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar