Sjukt med dugnad i HT & IF, idrettslaget fortjener hver krone fra Grasrotandelen

Jeg var på årsmøtet i Honningsvåg Turn & Idrettsforening på tirsdag, en jobb for Radio Nordkapp. Det er ganske lenge siden jeg har vært på årsmøte, selv om jeg har passivt medlemskap i idrettslagets revygruppe. Ja da det er litt merkelig organisering med revy i et idrettslag, men revygruppa er en viktig økonomisk bidragsyter for aktiviteten i idrettslaget. I Nordkapp-sammenheng er Honningsvåg Turn & Idrettsforening en gigantisk organisasjon, en viktig aktør for at det er mulig å bo på cirka 71 grader nord.

Hvis jeg ikke var på årsmøtet på jobb og fortsatt var aktiv innenfor idrettspolitikk, ville jeg fremmet forslag om økte medlemskontingenter og treningsavgifter. Hurra for lave egenandeler, men egenandelene i Honningsvåg Turn & Idrettsforening er virkelig lave. Honningsvåg Turn & Idrettsforening er ett av idrettslagene i Norge som beviser at det er mulig å drive med enorm aktivitet uten at det koster foreldre og foresatte flere titusener av kroner i året. Klasseskille innenfor idrett er fremmedord i Nordkapp!

Tilbake til jobb, jobben i Radio Nordkapp. Akkurat nå jobber jeg med en artikkel om dugnadsoversikten i Honningsvåg Turn & Idrettsforening, en oversikt som ligger i årsberetningen for 2018. Det er et sjukt antall timer medlemmene, foreldre og foresatte, har lagt ned i driften av idrettslaget. Til sammen 34,2 årsverk. Det er rått, det er sykt mye!

Oppmøtet på årsmøtet var dårlig. Det var 20 av medlemmene som deltok på det viktigste idrettsmøtet i løpet av året. Det burde vært flere hundre. Honningsvåg Turn & Idrettsforening bør bruke årsmøtet til å feire seg selv, pluss at årsmøtet er en arena for idrettspolitiske kamper; for eksempel økte kontingenter.

Grasrotandelen
Skribenten støtter Honningsvåg Turn & Idrettsforening gjennom Grasrotandelen. Hver gang jeg leverer tippekupong, Lotto-kupong, Vikinglotto-kupong, Joker og Eurojackpot får det største idrettslaget i Nordkapp penger. På grunn av spillpolitikken er det offisielt ingen i Norge som tjener penger når jeg bruker internasjonale aktører til oddsen. Det ansvaret har politikerne!

Det er ikke medlemskapet mitt i HT & IF som gjør at jeg har idrettslaget som grasrotmottaker. Jeg vet, av egne erfaringer, at pengene blir brukt fornuftig. Pengene kommer barn og ungdommer til gode, grupper jeg mer enn gjerne støtter.

HT & IF fikk inn 403 916.95 kroner i Grasrotandelen i fjor og fortjener hver krone!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar