Pengespillselskapene bruker mindre penger på TV-reklame

Kartleggingen til Medietilsynet viser at aktørene med lisenser i land med mer liberale politikere enn Norge, brukte litt mindre penger på TV-reklame. Selskapene med lisenser i Norge, inkludert statens selskap Norsk Tipping, brukte mer penger på markedsføring gjennom TV-reklame.

At Norsk Tipping er en gigantisk kloss i markedsføringssammenheng er en gammel nyhet. Det statlige selskapet er i flere av månedene i året, én av de største kundene på reklame.

Fra august 2017 til juli 2018 brukte de norske spillselskapene Norsk Tipping, Rikstoto og Pantelotteriet mer penger på det norske markedet for pengespillreklame, som økte med 31 prosent i denne perioden. Norske spillselskap brukte i alt 82 prosent av sine TV-reklamekroner på norske TV-kanaler. Det er en økning på 13 prosentpoeng fra i fjor. De utenlandske pengespillselskapene brukte 99 prosent av sine TV-reklamekroner på kanaler som sender fra Storbritannia, tilsvarende 771 millioner bruttokroner, ifølge en pressemelding NTB-info har publisert.

Hvorfor internasjonale selskap har brukt mindre penger på TV-reklame? Umulig å vite helt sikkert, men fotballrettigheter til Discovery kan være én av årsakene. Norsk idrett og staten har dessverre inngått ekteskap, et forhold staten burde brutt for lenge siden.

Norske myndigheter har i en del år, uansett regjering, hatt kontakt med britiske myndigheter. Formålet har vært å stoppe TV-reklame for spill på kanaler mange nordmenn ser på, kanaler med tilholdssted i England. For ett år siden ble det kjent at regjeringen ønsket forbud for distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger, også dette ønskede forbudet fra en regjering som bør fronte frihet, mangfold og like konkurransevilkår.

Selv om staten er glad for de oppdaterte tallene, er det greit å minne Medietilsynet om at selskapene i utlandet bruker betydelig med penger på utenlandske TV-kanaler og det er forståelig med den norske spillpolitikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar