Det
er ulovlig med reklame for selskap uten konsesjon i Norge. Politikerne har
laget et system der statens selskap, Norsk Tipping, har lov å markedsføre
tilbudene. Proteksjonisme er et godt ord for den norske politikken, en politikk
som har tilslutning av et stort flertall på Stortinget. At befolkningen godtar
proteksjonismen, er et «guds under». Vi ville aldri godtatt statlige brød og pizza,
mens private aktører måtte selge brød og pizza i andre land enn Norge.
Jeg
skrev en Lotto-artikkel lørdag kveld, og skulle sjekke om jeg var først ute med
nyheten om at en finnmarking vant 4,7 millioner kroner i Lotto. Under
surferunden dukket reklamen for Comeon.com opp. Ja Comeon.com er vakkert, reklamen
gjør at hjertet smelter; men den er fortsatt ulovlig i Norge.
Jeg
er ikke bort ifra at reklamen var målstyrt, altså fra én av gigantene fordi de
mener de har kjennskap om meg som person. Denne gangen var det blink.
Det
var forfriskende å se ulovlig reklame på en stor nettavis. Store aktører bør
utfordre lovverket på spillreklame og annen reklame som er ulovlig i Norge.
Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten, og ytringsfrihet skal det være i
det vi definerer som et fritt land.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar