Slapp av brukere av internasjonale bettingsselskap. Blokkering blir et mislykket grep

Norske formyndere mislykkes på de fleste av områdene. Det beste eksempelet innenfor spillpolitikk er betalingsforbudet som trådte i kraft 1. juni 2010. Total fiasko eller fullstendig skivebom av Stortinget. 

Jeg bruker av og til å stille meg spørsmålet om politikerne er dumme, sånn skikkelig dumme. Mitt svar på mitt spørsmål er tja. Det finnes ingen supermenn eller superkvinner innenfor politikk. Det er helt vanlige borgere som har blitt valgt til verv, borgere med mangler som alle andre oss andre. Når man studerer en del av vedtakene og prosessene bak vedtatte saker, er det en naturlig konklusjon at ikke alle politikere er like smarte. Det kryr av eksempel, uten at eksemplene henger sammen med partitilhørighet.

VG har et stort oppslag om innstillingen til Familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Vedtakene blir formelt fattet om et par uker og ett av vedtakene på Stortinget blir blokkering av tilgangen til nettsidene til utenlandske spillselskap. Jeg vet at stortingspolitikere vet at virkemidlet ikke fungerer og likevel ender det i vedtak. Man må nesten være politiker for å skjønne logikken.

Erfaringer fra land med blokkering viser at vi som liker veddemål fortsatt får spille hos aktører som ikke er velsignet av myndighetene. Blokkering blir like mislykket som betalingsforbudet og jeg orker ikke bruke kalorier på å irritere meg over formynderne på Stortinget.

Prinsipielt er innstramningen i en allerede streng politikk svært betenkelig, blant annet med tanke på ytringsfriheten. Sverige liberaliserer og Norge strammer ytterligere inn. Vi får se hvem som kommer best ut. Jeg setter penger på den liberale linjen!

Les også: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar