Sterk overtro

At mange av menneskene har sterk overtro er ingen nyhet. Vi ser det på medlemstallene i ulike trossamfunn, fra Den norske kirke til islamske organisasjoner, for å trekke fram to av områdene som vekker debatt i det norske samfunnet.

Jeg anser meg selv om rasjonell og tror ikke på fantasier. Eller; jeg har også gått til det skrittet og tatt urasjonelle avgjørelser. Jeg har bedt Buddha om hjelp i forbindelse med oddsen. Jeg har også en urasjonell tradisjon, nemlig at jeg ikke snakker med en helt spesiell venn under fotballkamper jeg har oddset på. De gangene vi har hatt kontakt, har jeg tapt penger. Det skjer alltid!

I kveld er det nok en gang radiobingo, i regi av Radio Porsanger. Jeg har ansvaret for bingosendingen og noen av spillerne kommer innom kontoret for å kjøpe blokk. Ofte må vi som selger blokker, etter ønske fra kunder, gjøre helt spesielle ting med blokker vi selger. Jeg har ikke tall på hvor mange bingobrett jeg har strøket på eller kysset, etter krav for kundene. I utgangspunktet ganske urasjonelle ønsker, men så lenge det fungerer for kundene er det greit å være urasjonell. Friheten til å tro skal vi aldri forby, uansett trosretning.

Det er for så vidt ekstra artig når en bingospiller vinner med det brettet jeg har strøket på. Det skjer med ujevne mellomrom. Nærmere en gudbenådet følelse enn akkurat det er det vanskelig å få direkte på lufta under en radiosending.

Jeg gleder meg til kveldens radiobingo. Lykketallet har en verdi på 70 000 kroner. Det kommer til å bli 50 veldig spennende minutt i studio. Å sitte igjen med lykketallet 33 for bingospillerne må gi en vanvittig følelse. Jeg misunner dere som skal spille bingo i kveld! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar